Když jdeme nakoupit, tak tou hlavní věcí, která nás zajímá, je, kolik stojí. Koneckonců ničí rozpočet není neomezený a tak máme hranici, přes kterou nemůžeme jít. Navíc i zákon předepisuje, aby se kupující seznámil s celkovou částkou, kterou bude platit, ještě před tím, než zboží převezme. To vše je celkem samozřejmé, a chrání to jak prodávajícího, tak kupujícího.

 

Jednou z možností, jak případného zákazníka o ceně výrobků informovat, jsou ceníky. Nejtypičtější jsou pro e-shopy, avšak čas od času na ně narazíte i v kamenných prodejnách. Jedná se o seznam prodávaného zboží s uvedenou cenou, obvykle jak s DPH, tak bez DPH.

 

cenik1

 

U zboží je tato praxe typická, avšak existuje i ceník poskytovaných služeb http://drahomirasinova.cz/cenik.php? Odpověď zní, že ano. Typickým příkladem, kde je najdeme, jsou kadeřnictví. Jistě, u služeb je situace trochu jiná než u zboží. Zatímco jsou si totiž jednotlivé produkty stejného druhu podobné jako vejce vejci, u služeb je to trochu jinak.

 

Zůstaňme nadále u našeho příkladu kadeřnictví. Řekněme, že přijdou dva lidé. Oba budou chtít pouze ostříhat. Jeden z nich však bude mít vlasy udržované a v perfektním stavu, ten druhý je bude mít zacuchané a zplstnatělé. Je tedy férové vůči kadeřnici, aby za oba klienty dostala zaplacenu tu samou částku? Koneckonců, i když prováděla u obou stejný úkon, u jednoho z nich to bylo podstatně snazší než u druhého.

 

clanek2

 

Bohužel, v současné době tomu tak je. Za daný úkon zaplatíte stejnou částku, ať už jsou vaše vlasy v jakémkoliv stavu. Samozřejmě to platí nejen o stříhání, nýbrž o všech úkonech, jako je mytí, barvení, a tak dále.

 

Je tedy vidět, že ceníky zde existují. Celková částka, kterou zákazník zaplatí, je pak součtem jednotlivých položek, které si přál vykonat. To samozřejmě platí nejen pro kadeřnictví, ale pro veškeré služby.

 

Jak je vidět, můžeme se při výběru řídit cenou. Avšak ačkoliv je jistě důležitá, neměla by být naším hlavním kritériem. Do něj by totiž měla vstoupit i kvalita. Koneckonců, co naplat, že ušetříte, když s výsledkem nebudete vůbec spokojeni?